Du bör använda dator till samtliga övningar, eller möjligen surfplatta.
*Detta är en rimlig gissning, då sidan har haft över 16 000 besök fram t.o.m. 2021-11-21.
OBS: Några elever fastnar på olika ställen i detta ”spel”, så det är bra att ha en lärare till hands för att komma med tips.
Denna uppgift är till för att öka förståelsen för ∆y och ∆x, samt hur man beräknar k-värdet även då detta inte är ett heltal.
Uppgifterna varierar mellan olika typer och blir svårare och svårare ju längre du kommer.
Här lär du dig läsa av k-värde och m-värde, samt skriva funktionen för en graf.
När du klarat 10 uppgifter där k-värdet är heltal börjar det också komma uppgifter där k-värdet måste beräknas med ∆y/∆x.
Hjälpfunktionerna i denna övning är bra så om du kör fast är det enkelt att få hjälp och komma vidare!
Även denna övning går ut på att läsa av k-värdet och m-värdet. Här håller vi oss dock till heltal, respektive ”halva steg”, så beräkningar med ∆y/∆x behövs inte i dessa uppgifter.
En bra sak med denna övning är att du får se den linje du skrivit och kan välja att justera värdena och se hur linjen flyttar sig, utan att behöva börja om. På så sätt märker du snabbt hur det fungerar!
Här lär du dig läsa av k-värde och m-värde, samt skriva funktionen för en graf.
När du klarat 10 uppgifter där k-värdet är heltal börjar det också komma uppgifter där k-värdet måste beräknas med ∆y/∆x.
Hjälpfunktionerna i denna övning är bra så om du kör fast är det enkelt att få hjälp och komma vidare!
Du verkar vara offline och det är inte säkert att vidma går att använda.