Till dig som kämpar med Matematik 2​ 2


Till dig som kämpar med Matematik 2

(kanske ännu en gång).

Kanske har du halvt (eller helt) gett upp flera gånger, kanske sliter du som bara den och kanske känner du ibland eller ofta att ”det kommer aldrig gå”. Den här sidan är till dig. 

Kanske måste du helt byta sätt som du tränar matte på – men här kommer mina tips för att du ska lyckas med den här kursen och ro hem betygen som du verkligen kämpar för!

Detta är mina personliga tips, men jag tror på dem!

Jag har ingen hänvisning till forskning eller liknande, men det jag skriver på den här sidan tror jag verkligen på!

Kursen är svår, ja...

Ja, som du kanske har märkt är den här kursen betydligt svårare än Matematik 1. Hoppet är så pass stort att det i somras blev ändrade kursplaner där exempelvis räta linjens ekvation flyttades bort från Matematik 2b och 2c och ner till Matematik 1b och 1c för att göra hoppet mellan kurserna lite enklare. I Matematik 2a är räta linjens ekvation kvar, men den kursen har mindre av annat innehåll.

 

Många får varje år F på nationella provet och F i betyg i Matematik 2. Jag är övertygad om att så gott som alla med bra träning kan klara kursen inom rimlig tid, om man tränar på rätt sätt. 

Till dig som själv får välja lärobok... Välj en bok med videoförklaringar!

Om du läser på distans eller av annan anledning själv har möjlighet att välja bok så rekommenderar jag dig att välja en av böckerna i Matematik 5000-serien. Detta grundar sig allra mest i att det finns tydliga videoförklaringar till nästan alla uppgifter i hela boken som läraren Fredrik Lindmark gjort och publicerat på sin hemsida: Fredriks filmer

Att kunna ta hjälp av en videoförklaring när du inte förstår en uppgift är guld värt, och att ha det till bokens samtliga uppgifter gör att det blir mycket enklare att förstå procedurerna och problemen. 

Fråga!

Fråga när du inte förstår. Fråga vänner, föräldrar, lärare, i Facebookgrupper (t. ex. Mattehjälp för alla), på Pluggakuten eller hos de frivilliga mattevolontärerna på Do The Math.

Hur du kan träna om du ska lära dig ett område som du inte kan.

1. Titta först på en genomgång om området. (Allra bäst är såklart om denna är live i klassrummet).

Genomgångar till kursens alla områden finns här på Vidma. De är tydliga och pedagogiska och gör att själva räknandet sedan kommer gå betydligt enklare. På YouTube hittar du genomgångar från andra lärare.

2. Räkna sedan uppgifter i boken. Fokusera på de enkla och mellansvåra uppgifterna.

Kolla på videoförklaringar till de uppgifter du inte har koll på, men pausa gärna så fort du anar hur de ska lösas och räkna sedan klart uppgiften själv först.

Markera också de uppgifter du tycker är svåra, så att du kommer ihåg att göra dessa igen senare.

3. Gör samma uppgifter igen några dagar senare.

Gör speciellt de uppgifter där du behövde kolla på videoförklaring till.

4. Gör en "fusklapp" medan du räknar och kollar genomgångarna.

Ta en tom A4-sida och skriv successivt ner det viktigaste från kapitlet. Fyll på med regler, exempeluträkningar, ”kom ihåg”-tips , bilder och allt möjligt som du skulle vilja ha med på en riktig fusklapp. Ha alltid pappret bredvid dig när du räknar och använd det som ett hjälpmedel och fyll hela tiden på nya saker på pappret. 

Använd dock bara en A4-sida per kapitel – du ska inte skriva ner allt, utan försöka göra en prioritering över vad som är viktigast att ha med. Men lägg ordentligt med tid på fusklappen – sakerna du skriver där och verkligen har prioriterat kommer fastna i långtidsminnet på ett bättre sätt. 

5. Skriv upp de viktigaste uppgifterna som du vill räkna igen.

Skriv förslagsvis dessa på baksidan av fusklappen. 

6. När du har räknat igenom några sidor i boken, så kollar du på nya genomgångar, räknar nya uppgifter och fortsätter skriva på fusklappen.

Gör på samma sätt för varje ny sida i boken.

7. Räkna uppgifterna igen! Det kan vara bättre än att bara hitta nya uppgifter.

Räkna igenom ett antal av de uppgifter du gjorde för några veckor sedan ännu en gång! Kanske är det för tredje gången nu, men nu kommer metoderna att börja sätta sig i långtidsminnet och du kommer börja komma ihåg att ”ja just det, här skulle jag använda den metoden”: 

8. Mer om genomgångar... Räkna uppgifterna själv!

Genomgångar är perfekta att pausa, räkna färdigt själv, och sedan jämföra med hur läraren har räknat. Det skapar mycket bättre förståelse än att bara titta! 

Det är också effektivt för inlärningen att du räknar igenom samma uppgifter som togs upp i genomgången, men själv direkt efteråt. Det kan verka lätt, men det är mycket bra för inlärningen att göra denna övning!

9. Räkna ofta! Då glömmer du inte mellan gångerna.

Hellre ofta än länge. Det tror jag verkligen på. Tanken är enkel – låt inte hjärnan glömma innehållet mellan gångarna. Smart är också att inleda varje räknetillfälle med att snabbt räkna en av uppgifterna från ”förra gången” igen, så minns du vad du gjorde då.

Hur du kan träna när du ska repetera inför prov eller repetera ett område som du räknade för länge sedan.

1. Titta först på en genomgång för att påminnas om området.

Genomgångar till kursens alla områden finns här på VidmaPå YouTube hittar du genomgångar från andra lärare.

2. Räkna uppgifter på Vidma med videoförklaringar.

vidma.se/np2 finns ett stort antal uppgifter med videoförklaringar, fördelade efter område. Klickar du på en uppgift får du direkt hjälp med den. 

Uppgifterna är en bra blandning av det viktigaste i kursen och många av uppgifterna kommer från tidigare nationella prov. Istället för att göra alla uppgifter i boken igen, blir det här ett bra urval för att repetera området.

3. Fortsätt arbeta med fusklapparna - en för varje större område.

Se tidigare beskrivning högre upp på sidan.

Ta fram din gamla ”fusklapp” om du har kvar den från när du räknade på området tidigare – och fortsätt använda den.  Gör annars en ny.

4. Skriv ner vilka uppgifter du vill räkna igen senare, samt kom ihåg att räkna dessa igen inom någon vecka.

Förslagsvis skriver du ner numren på baksidan av fusklappen. På Vidma kan dock uppgifterna byta nummer plötsligt (när jag lägger till fler uppgifter), så det kan vara bättre att fota dem. 

5. Mer om genomgångar... Räkna uppgifterna själv!

(Samma punkt som högre upp på sidan). 

Genomgångar är perfekta att pausa, räkna färdigt själv, och sedan jämföra med hur läraren har räknat. Det skapar mycket bättre förståelse än att bara titta! 

Det är också effektivt för inlärningen att du räknar igenom samma uppgifter som togs upp i genomgången, men själv direkt efteråt. Det kan verka lätt, men det är mycket bra för inlärningen att göra denna övning!

Lär dig ditt digitala hjälpmedel!

Du kan få flera enkla poäng på provet om du behärskar ditt digitala hjälpmedel (grafräknare, Geogebra, Desmos). Absolut viktigast är följande:

  • Lösa ekvationer grafiskt. Du gör detta genom att skriva upp vänster led som en funktion och höger led som en annan funktion och sedan tar fram skärningspunkten mellan graferna. 
  • Lösa ekvationssystem grafiskt. Detta gör du på samma sätt som ovan, men där du skriver upp de två ekvationerna som varsin funktion och kollar var graferna korsar varandra. 
Ta för vana att lösa ekvationer både för hand och grafiskt med grafräknaren/datorn när du tränar. Då lär du dig båda metoderna bra. 
 
Beroende på vilken skola du går på har du tillgång till olika digitala hjälpmedel. Skolverket säger ja till även datorprogrammen GeoGebra och Desmos, men det är upp till skolorna att själva besluta om deras egna elever får använda dem eller ej. Många skolor hänger kvar vid att bara tillåta grafräknare, vilket är synd.

Att tänka på inför prov.

Vid det här laget kan du fusklappen.

Naturligtvis får du inte ha fusklapparna med på provet, men om du arbetat med dessa varje gång du har räknat bör du vid det här laget kunna innehållet där ganska bra. 

Var pigg!

Se till att du är pigg inför provet och att du inte sitter uppe sent och pluggar. Att ha en pigg hjärna är viktigare än något annat när du skriver matteprov. 

Gör uppgifterna i valfri ordning.

Gör uppgifterna i valfri ordning. Ta de enklaste först, de som du ser direkt att du kan. Försök att inte fastna för länge på någon uppgift i början, utan hoppa i så fall över den och ta den senare. Markera i kanten att du ska gå tillbaka till den. 

Det viktigaste: Tro på dig själv och ge järnet!

Ofta kan man mer än man tror, om man ger järnet och verkligen försöker. Så tro på dig själv och satsa! 

Och som många säkert redan sagt. I många uppgifter kan du få delpoäng om du påbörjat uppgiften korrekt eller dragit en korrekt slutsats. Så gör även de svårare.

 

 

Stort lycka till!

//Jonas


Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

2 tankar om “Till dig som kämpar med Matematik 2​

  • Johanna Falk

    Jag har dyskalkyli och det är 5:e gången jag försöker klara matematik 2 och nu 2a, därför att tidigare har det varit för stora klasser/grupper då läraren som kan sin sak inte haft tid eller lust att hjälpa mig.

    Annat har varit att mattestödet förlagts på exakt samma tid som ordinarie mattelektion och om jag valt att gå på mattestöd fått frånvaro och inte godkänt i ämnet.

    Tyvärr har de som är exempelvis matematik lärare, aldrig själva tyckt att matematik varit svårt utan helt logiskt, varför de har mycket svårt att lära ut till oss med dyskalkyli, där det behövs både pedagogiska förklaringar i varje steg förutom mycket tålamod och repetition med uppföljningar.

    Hoppas det blir ändring på detta för de elever som kommer efter mig och att man inser problematiken när man förutsätter att alla elever lär sig lika fort och
    på samma sätt.