Uppgifter från tidigare nationella prov i Matematik 2 18


Uppgifter i Matematik 2

sorterade efter område

Häften att skriva ut

Min kollega André Nilsson har skapat jättebra häften med uppgifter från tidigare nationella prov. Dessa är perfekta att skriva ut och använda som träning för elever. 

Observera att häftena är fristående från denna sida och att det finns uppgifter i häftena som inte finns på Vidma, men också tvärtom. Många av uppgifterna i häftet har alltså en videoförklaring, men de är sorterade på annat sätt på Vidma, så de kan vara svåra att hitta.

Uppgifter från nationella prov och från genomgångar.

Många av uppgifterna är från tidigare nationella prov, men det finns också ett antal uppgifter från mina egna genomgångar. 

Uppgifterna från de nationella proven har tydliga bedömningsanvisningar, medan uppgifterna från mina egna genomgångar saknar detta än så länge. Dock finns videoförklaring till samtliga uppgifter där jag alltid berättar rätt svar.  

Beteckningarna 2a, 2b och 2c

Beteckningarna anger vilka kurser som uppgiftens innehåll lämpar sig för. 

Observera att en uppgift kan ses som relevant för en kurs, även om den inte varit med på ett nationellt prov för just den kursen. Mitt tips är att träna på alla uppgifter som har din kursbeteckning!

Klicka på en uppgift för att se en videoförklaring till den!


Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

18 tankar om “Uppgifter från tidigare nationella prov i Matematik 2

  • AA

    1- Bestäm värden, relationer mellan eller villkor för, konstanterna a, b och c för att ekvationen log⁡(a+x)+log⁡(b-x)=c ska ha lösningarna x=±r för något r∈R.

    2- Bestäm värden, relationer mellan eller villkor för, konstanterna a, b, c och d för att ekvationen c log⁡(ax)=d log⁡(bx) ska ha lösningen
    x=1/a √(b/a)

    Tack så mycket för dina härliga genomgångar, kan du bara förklara hur kan man den här typen av frågor?

    • Jonas Vikström

      Hej! Kul att du gillar genomgångarna! Tyvärr har jag ingen möjlighet att hjälpa dig med uppgifterna då jag har väldigt fullt upp just nu. Jag rekommenderar dig att lägga upp dem i facebookgruppen “Mattehjälp för alla”, där du kan få hjälp.
      Ha det fint!
      Mvh Jonas

  • Ahmad Mhesin

    Hej Jonas! Tack så mycket för videoförklaringar! och för alla uppgifter. Du hade varit min lärare på Ullvigymnasiet för några år sen:)

  • Laura

    Hej, jag förstår inte riktigt hur du i uppgift 15 och 16, får antalet personer mellan varje kvartil? Hur vet du att det ska vara en person mellan 11 och 20 i uppgift 15?

    Tack i förhand

    / Laura

    • Jonas Vikström

      Hej! Ett gör sent svar nu, men..
      Tänk så här. Av de 11 personerna så ligger tre stycken precis på kvartilgränserna 3, 6 och 11. ​Placera dem där och då finns 8 personer kvar. Dessa fördelas lika mellan de fyra områdena och då vet du att två stycken kommer vara mindre än 3, två stycken är mellan 3 och 6, två stycken är mellan 6 och 11 och två stycken är mer än 11.

      Vi börjar alltså placera ut vid 3, 6 och 11, men de som ligger vid 2 och 20 räknas liksom in i det området.

      Helga grejen med lådagram görs lite olika i olika länder och den här principen måste justeras om antalet mätvärden är annorlunda, exempel 12 eller 13 stycken. Detta görs också olika på olika ställen, så Skolverket brukar välja ett antal där metoden ovan fungerar utan att man behöver justera mer.

      Mvh Jonas

  • xoges yosief

    kan du snälla gör prov liknande uppgifter på matte 2c kap 1 och 2, det har läng hjälpt mig n. det mommer hjälpa många andra också