Matematik, årskurs 9:
Uppgifter från nationella prov sorterade efter område.
- Uppgifter från tidigare nationella prov i Matematik för årskurs 9, sorterade efter område.
- Självklart med videoförklaringar om du klickar på uppgiften!
Ungefär 105
uppgifter med videoförklaringar.
Välj område nedan!
- Taluppfattning
- Procent
- Geometri
- Algebra
- Funktioner och samband
- Statistik
- Sannolikhet
- Från blandade områden
- Många fler uppgifter (Matematik 1)
Taluppfattning
Uppgifter från tidigare nationella prov:
Klicka på en uppgift för att se en videoförklaring till denna.

Miniräknare ej tillåten. Från vt 2013 (Matematik årskurs 9).
Bedömningsanvisningar/facit (uppgift 3).

Miniräknare ej tillåten. Från vt 2015 och vt 2016 (Matematik årskurs 9).
Bedömningsanvisningar/facit (uppgift 1).

Miniräknare ej tillåten. Från vt 2013 (Matematik årskurs 9).
Bedömningsanvisningar/facit (uppgift 1).

Miniräknare ej tillåten. Från vt 2014 (Matematik årskurs 9).
Bedömningsanvisningar/facit (uppgift 1).

Miniräknare ej tillåten. Från vt 2013 (Matematik årskurs 9).
Bedömningsanvisningar/facit (uppgift 2).

Miniräknare ej tillåten. Från vt 2013 (Matematik årskurs 9).
Bedömningsanvisningar/facit (uppgift 8).

Löses utan digitala hjälpmedel. Från vt 2016 (Matematik årskurs 9).
Bedömningsanvisningar/facit (uppgift 2).

Miniräknare ej tillåten. Från vt 2013 (Matematik årskurs 9).
Bedömningsanvisningar/facit (uppgift 5).

Löses utan digitala hjälpmedel. Från vt 2016 (Matematik årskurs 9).
Bedömningsanvisningar/facit (uppgift 3).

Löses utan digitala hjälpmedel. Från vt 2016 (Matematik årskurs 9).
Bedömningsanvisningar/facit (uppgift 4).

Miniräknare ej tillåten. Från vt 2014 (Matematik årskurs 9).
Bedömningsanvisningar/facit (uppgift 4).

Miniräknare ej tillåten. Från vt 2015 (Matematik årskurs 9).
Bedömningsanvisningar/facit (uppgift 2).

Miniräknare ej tillåten. Från vt 2013 (Matematik årskurs 9).
Bedömningsanvisningar/facit (uppgift 6).

Löses utan digitala hjälpmedel. Från vt 2016 (Matematik årskurs 9).
Bedömningsanvisningar/facit (uppgift 6).

Miniräknare ej tillåten. Från vt 2014 och vt 2015 (Matematik årskurs 9).
Bedömningsanvisningar/facit (uppgift 4).

Miniräknare ej tillåten. Från vt 2014 (Matematik årskurs 9).
Bedömningsanvisningar/facit (uppgift 6).

Miniräknare ej tillåten. Från vt 2015 (Matematik årskurs 9).
Bedömningsanvisningar/facit (uppgift 5).

Miniräknare ej tillåten. Från vt 2015 (Matematik årskurs 9).
Bedömningsanvisningar/facit (uppgift 9).

Miniräknare ej tillåten. Från vt 2015 (Matematik årskurs 9).
Bedömningsanvisningar/facit (uppgift 11).

Miniräknare ej tillåten. Från vt 2013 (Matematik årskurs 9).
Bedömningsanvisningar/facit (uppgift 11).

Miniräknare ej tillåten. Från vt 2015 (Matematik årskurs 9).
Bedömningsanvisningar/facit (uppgift 12).

Löses utan digitala hjälpmedel. Från vt 2016 (Matematik årskurs 9).
Bedömningsanvisningar/facit (uppgift 14).

Miniräknare ej tillåten. Från vt 2014 (Matematik årskurs 9).
Bedömningsanvisningar/facit (uppgift 12).

Löses utan digitala hjälpmedel. Från vt 2016 (Matematik årskurs 9).

Miniräknare ej tillåten. Från vt 2013 (Matematik årskurs 9).
Bedömningsanvisningar/facit (uppgift 16).

Miniräknare ej tillåten. Från vt 2013 (Matematik årskurs 9).
Bedömningsanvisningar/facit (uppgift 13).

Löses utan digitala hjälpmedel. Från vt 2016 (Matematik årskurs 9).
Bedömningsanvisningar/facit (uppgift 16).
Procent
Uppgifter från tidigare nationella prov:
Klicka på en uppgift för att se en videoförklaring till denna.

Löses utan digitala hjälpmedel. Från vt 2016 (Matematik årskurs 9).
Bedömningsanvisningar/facit (uppgift 7).

Löses utan digitala hjälpmedel. Från vt 2016 (Matematik årskurs 9).
Bedömningsanvisningar/facit (uppgift 11).
Geometri
Uppgifter från tidigare nationella prov:
Klicka på en uppgift för att se en videoförklaring till denna.

Miniräknare ej tillåten. Från vt 2013 (Matematik årskurs 9).
Bedömningsanvisningar/facit (uppgift 7).

Miniräknare ej tillåten. Från vt 2015 (Matematik årskurs 9).
Bedömningsanvisningar/facit (uppgift 3).

Miniräknare ej tillåten. Från vt 2014 (Matematik årskurs 9).
Bedömningsanvisningar/facit (uppgift 8).

Miniräknare ej tillåten. Från vt 2014 (Matematik årskurs 9).
Bedömningsanvisningar/facit (uppgift 2).

Löses utan digitala hjälpmedel. Från vt 2015 och vt 2016 (Matematik årskurs 9).
Bedömningsanvisningar/facit (uppgift 8).

Löses utan digitala hjälpmedel. Från vt 2016 (Matematik årskurs 9).
Bedömningsanvisningar/facit (uppgift 10).

Miniräknare ej tillåten. Från vt 2015 (Matematik årskurs 9).
Bedömningsanvisningar/facit (uppgift 7).

Miniräknare ej tillåten. Från vt 2013 (Matematik årskurs 9).
Bedömningsanvisningar/facit (uppgift 10).

Miniräknare ej tillåten. Från vt 2013 (Matematik årskurs 9).
Bedömningsanvisningar/facit (uppgift 12).

Löses utan digitala hjälpmedel. Från vt 2016 (Matematik årskurs 9).
Bedömningsanvisningar/facit (uppgift 12).
Du kan inte mäta här på skärmen. Starta videolösningen så får du hjälp med måtten!

Från vt 2013 (Matematik årskurs 9).
Bedömningsanvisningar/facit (uppgift 27).
Algebra
Uppgifter från tidigare nationella prov:
Klicka på en uppgift för att se en videoförklaring till denna.

Miniräknare ej tillåten. Från vt 2014 (Matematik årskurs 9).
Bedömningsanvisningar/facit (uppgift 3).

Löses utan digitala hjälpmedel. Från vt 2016 (Matematik årskurs 9).
Bedömningsanvisningar/facit (uppgift 5).

Miniräknare ej tillåten. Från vt 2014 och vt 2015 (Matematik årskurs 9).
Bedömningsanvisningar/facit (uppgift 6).

Miniräknare ej tillåten. Från vt 2013 (Matematik årskurs 9).
Bedömningsanvisningar/facit (uppgift 9).

Miniräknare ej tillåten. Från vt 2014 (Matematik årskurs 9).
Bedömningsanvisningar/facit (uppgift 11).

Löses utan digitala hjälpmedel. Från vt 2016 (Matematik årskurs 9).
Bedömningsanvisningar/facit (uppgift 17).

Löses utan digitala hjälpmedel. Från vt 2016 (Matematik årskurs 9).
Bedömningsanvisningar/facit (uppgift 15).

Miniräknare ej tillåten. Från vt 2013 (Matematik årskurs 9).
Bedömningsanvisningar/facit (uppgift 15).

Miniräknare ej tillåten. Från vt 2013 (Matematik årskurs 9).
Bedömningsanvisningar/facit (uppgift 17).

Miniräknare ej tillåten. Från vt 2013 (Matematik årskurs 9).
Bedömningsanvisningar/facit (uppgift 16).

Miniräknare ej tillåten. Från vt 2013 (Matematik årskurs 9).
Bedömningsanvisningar/facit (uppgift 13).

Miniräknare ej tillåten. Från vt 2015 (Matematik årskurs 9).
Bedömningsanvisningar/facit (uppgift 16).
Funktioner och samband
Uppgifter från tidigare nationella prov:
Klicka på en uppgift för att se en videoförklaring till denna.

Korrigering b-uppgiften: jag har missat att skriva dit variabeln n på själva svarsraden i videoförklaringen. Formeln ska vara den jag skrev till vänster i filmen.
Miniräknare ej tillåten. Från vt 2015 (Matematik årskurs 9).
Bedömningsanvisningar/facit (uppgift 15).

Löses utan digitala hjälpmedel. Från vt 2016 (Matematik årskurs 9).
Bedömningsanvisningar/facit (uppgift 18).

Miniräknare ej tillåten. Från vt 2014 och vt 2016 (Matematik årskurs 9).
Bedömningsanvisningar/facit (uppgift 9).

Miniräknare ej tillåten. Från vt 2014 och vt 2016 (Matematik årskurs 9).
Bedömningsanvisningar/facit (uppgift 15).
Statistik
Uppgifter från tidigare nationella prov:
Klicka på en uppgift för att se en videoförklaring till denna.

Miniräknare ej tillåten. Från vt 2015 (Matematik årskurs 9).
Bedömningsanvisningar/facit (uppgift 10).

Miniräknare ej tillåten. Från vt 2013 (Matematik årskurs 9).
Bedömningsanvisningar/facit (uppgift 14).

Miniräknare ej tillåten. Från vt 2015 (Matematik årskurs 9).
Bedömningsanvisningar/facit (uppgift 13).

Miniräknare ej tillåten. Från vt 2014 (Matematik årskurs 9).
Bedömningsanvisningar/facit (uppgift 9).
Sannolikhet
Uppgifter från tidigare nationella prov:
Klicka på en uppgift för att se en videoförklaring till denna.

Miniräknare ej tillåten. Från vt 2013 (Matematik årskurs 9).
Bedömningsanvisningar/facit (uppgift 4).

Miniräknare ej tillåten. Från vt 2015 (Matematik årskurs 9).
Bedömningsanvisningar/facit (uppgift 14).

Miniräknare ej tillåten. Från vt 2014 (Matematik årskurs 9).
Bedömningsanvisningar/facit (uppgift 13).
Från blandade områden
Uppgifter från tidigare nationella prov:
Klicka på en uppgift för att se en videoförklaring till denna.

Hur är den sista frågan A poängifierad?
Hur menar du? 🙂
jag vet inte
jag vet inte bror men den va för enkel
det här är för enkelt bror
Tack för grymma videos
Vad kul att du gillar dem! 🙂 Hoppas proven går eller gått bra!
Mvh Jonas
myu bien mi encanta
¡Muchas gracias!
Que bien senor!
Fråga 1. Det var en bra videoförklaring men jag slänger ändå in hur jag brukar räkna ut 60% av något. 50% är hälften av 460 = 230. 10% av 460 = 46. (man tar bort en nolla alt flyttar ett komma ett steg till vänster) 230+46=276.
På det sättet behöver man ingen miniräknare.
Man övar upp sitt minne på samma gång.
460-276-150
460- (276+150=426) Jag lägger ihop lasagne och fiskgratängsätarna så man bara får 2 tal att subtrahera.
460-426=34
Facit är helt felsätt, softwaren är helt bortom kontroll. Enda orsaken jag är här inne är för att jag inte längre har några uppgifter kvar i boken och försöker hitta lusten att hitta ett ställe där jag kan lära mig något nytt, bäst att jag fortsätter leta! 👎
Jag tror nog du får titta efter igen … 😉
Hoppas du hittar något annat som gör dig nöjd!
Sjukt hjälpsamt och är jätte tacksam🙏
Hej! Vad kul att höra 🙂 Tack så mycket!
Lycka till med matten! Mvh Jonas
Muchas gracisas avacion y para vostros SIUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUU
Varsågod 🙂
Tack så mycket för mattehjälpen! Grymma videoförklaringar och väldigt hjälpsamt!
Stort tack Sara! Lycka till med matten 🙂 Mvh Jonas
vart kan man se på videoförklaringarna
Hej! Klicka på själva uppggiften så kommer videoförklaringen spelas upp 🙂
Tjena mosh, jag lokaliserade denna sida för ett tag sedan men fann inte riktigt orken för att kika på den! Men idag när jag tog modet till mig och klickade på länken blev jag jevulusiskt förvånad över hur mycket information och uppgifter det faktiskt fanns på denna sida! Det skulle icke förvåna mig om jag blir smartare än einstein snart!
Tjo! 🙂 Kul att du kollade in sidan till slut och hoppas den blir användbar! Hela syftet är att fler ska känna sig som Einstein, eller åtminstone känna att matten blir lite roligare och enklare! Lycka till! Mvh Jonas
Matte är kul ibland, men enligt mig är matte lite jobbigt för jag känner mig så annorlunda jämfört när andra förstår matte.
Väldigt bra fomulär, Eloge till er som har skapat denna sida! Jag tror att nationella kommer gå galant efter att jag har jobbat klart med hela formuläret
VIlken inställning! Tumme upp!
Tack så mycket 😀 Hoppas nationella provet gick bra!
Asså måste bara tacka dig. Gud vad denna sidan hjälper. Du är bara bäst och jag (säkert många andra också) uppskattar dig!!!!
Det är fel på en uppgift
Hej! Vilken?
Jag har dåliga byteg i matte jag hoppas att ni kan hjälpa mig att nå kunskapen
Jag hoppas det gått bättre nu 🙂 Fortsätt träna hårt och använd den här sidan också i gymnasiet så kan det vara till bra hjälp!
Mvh Jonas
Hej! Vi använder denna hemsidan ibland. Rätt så bra!🤓
Kul att ni gillar den! 🙂
Detta är verkligen användbar!
Jag undrar bara om det finns något liknande för nationella prov i NO, kanske?
Om ni vet det, så snälla, skriv här! Tack så mycket!
https://ugglansno.se/
Detta är en jätte bra sida för np i no! 🙂
Bra uppgift! Ska visa mina klasskompisar den
Tack så mycket!! 🙂
Fråga 1. Det var en bra videoförklaring men jag slänger ändå in hur jag brukar räkna ut 60% av något. 50% är hälften av 460 = 230. 10% av 460 = 46. (man tar bort en nolla alt flyttar ett komma ett steg till vänster) 230+46=276.
På det sättet behöver man ingen miniräknare.
Man övar upp sitt minne på samma gång.
460-276-150
460- (276+150=426) Jag lägger ihop lasagne och fiskgratängsätarna så man bara får 2 tal att subtrahera.
460-426=34
Fungerar utmärkt! 🙂 Huvudräkning ska inte underskattas, tack!!
Mycket fint du fin
🙂 Tack! Kul att du gillar sidan!
I uppgift 2 (Blandade områden) Myrans promenad (uppgift 17 2015) saknas deluppgift d och e
Tack Susanne! Jag har korrigerat detta nu! Mvh Jonas
hade kunnat lägga in alla uppgifter i facit nationella prov matematik vt 2013
Yes, jag lade det nog som två olika dokument för att man skulle slippa scrolla. Det var långt emellan de två delarna där svaren stod. Var det någon uppgift som var länkad till fel dokument tro?
Mvh Jonas
Bra
Tack 🙂
Tack för grymma instruktioner och förklaringar, riktig toppensida! Hoppas verkligen att jag kommer ihåg den till gymnasiet!
Tack 🙂 Hoppas nationella provet gick bra!
Jag undrar vad är sannolikheten att man får en hallonbåt först och sedan en lakritsbåt utan att titta? Är det bara att multiplicera 6/10 med 4/9?
Ja precis (sent svar!).
very goot
Kul att du tycker det! 🙂
Dethär var jätteroigt jag äslkar matte <3
🙂 Kul!
Jag ogillar matte oftas men denhär var rolig XD
Vad bra Terese att du gillar den! Tack 🙂
matte är elakt
Ibland kanske.. 😉
Bra förklaring. Man förstår direkt.
Kul att höra! 🙂
Hej !
Tack så mycket för videoförklaringar och väldigt hjälpsamt. Jag har klart med allt Geometri.
Mvh Samuel
Var finns facit? Jag kan inte hitta det.
Under varje uppgift finns en länk med bedömningsanvisningar.
Underbart arbetet som gjorts här! Grymt bra uppgiftsbank som underlättar planering osv samt ett gott stöd med videorna för att få eleverna att bli mer autnoma. Tack för ett gott jobb!
Stort tack Adam! Ledsen för sent svar, men har inte riktigt hunnit med. Uppskattar feedbacken stort! 🙂 Mvh Jonas
Superbra, shihooo!! Jag gillar dessa kluringar det gör så att hjärnan får grubbla. älskar matte och dina genomgångar är super fräsiga!!! 😀
Det var härligt att höra!! Fortsätt klura och hoppas du hittar bra uppgifter att utmana dig med!
15 b fel svar, du har glömt variabeln. Det ska vara I= 75n-400
Stort tack! Jag har lagt till en korrigering nu och ska försöka ”blurra” bort svarsraden. Korrekt svar står till vänster i filmen. Tack för att du sade till!
NP Räta linjen
Uppgift 5 om Liam och Amy. Du skriver på ett ställe i genomgången att ”delta y / delta x” = 2820 / 2180. Det är ju fel. De ska ju vara
(2820 – 2180) / (34 – 26) = 640 / 8 = 80kr/gång.
Annars superpedagogiskt! Tack!
Hej Eva-Lena! (Sent svar, jag vet). Stort tack för att du meddelar felet. Jag ska se om jag kan ”blurra det” eller klippa bort det på något sätt. Vet inte vad jag kan ha tänkt riktigt! Jättebra att du säger till.
Mvh Jonas
Jag så fattar ingenting, har F i matte så de kanske förklarar varför men aa. Men om jag skulle varit smartare och fattat så är detta jätte bra. 🙂
Hej Isabell! Fortsätt kämpa med matten och kom ihåg att det är din inställning och insats som kan göra att du lyckas. Tro på dig själv och ge järnet framåt!!
grymma videos hjälpte super mycket
Stort tack för det! Lycka till med matten! 🙂 Mvh Jonas
Jag är MA lärare och jag tycker att det är det bästa som du har gjort. Jag har visat mina elever att träna på det. Stor tack.
Stort tack för fina kommentaren, vad roligt att du gillar och använder sidan med eleverna! 🙂
Hej Jonas!
Bra sida, Tack!!
Vill bara meddela att det hoppat in en liten groda i facit, uppgift 2C. Det försvinner en nolla från 2000 vilket kan förbrylla en aning. Svaret stämmer dock 🙂
Annars är det väldigt tacksamt med tydlig hjälp, både för stora och små!!
Mvh
Otrolig bra sida mvh erland
Stort tack! 🙂
Hej! Ett sent svar kommer här, men stort tack för kommentaren! Roligt att ni gillar sidan!
Har inte möjlighet att ändra i videon så hoppas det inte förbryllar för mycket. Kommentera gärna igen om du upptäcker något annat som är konstigt. Mvh Jonas
det är svårt att hitta i facit
Hoppas du löste det. 🙂
tack så my cket förf huppgifterna jag tackar så hemskt mycket de har hjälpt mig få e i matte förlåt om min grammatik inte är bra jag kommer från frankrike tack så mycket för uppgifterna
Tack för kommentaren och jag hoppas matten går bra! Lycka till framåt. Mvh Jonas
Hej Jonas,
Det finns en fråga om lägesmått på Nationella provet. Frågan börjar med ”Yao Ming är en av världens längsta basketspelare….”
Jag kunde inte hitta svaret på b .
Kan du hjälpa mig om detta?
Tack på förhand.
Hej! Tyvärr hann jag inte svara på frågan i tid, och jag vet inte vilket prov det är. Hoppas det gick bra för dig!
Vad var svaret på sista frågan och hur kommer man fram till det?
Är det bara jag som inte hittar facit?
Tack för de fantastiskt sorterade uppgifter och dess förklaringar. ☺☺☺
Stort tack för fina orden! 🙂
Bror jag klarar alla dom här uppgifterna bre
Låter utmärkt! 😀
Hej på den där sista frågan förstår jag inte hur du fick till att D fick två lösningar. Jag bara tnäkte att x delat på två är lika med 4/2 eftersom att x är upphöjt och för att få den till ett enstående x så delar man med sig själv. Kan du förklara exakt hur det blev minus och plus två.
Hej! Jag hann tyvärr inte svara på kommentaren i tid. Motsatsen till upphöjt är inte delat och därför går det inte att dividera med 2, det råkar bara bli samma svar i just den här uppgiften.
Svaret är både 2 och -2 eftersom om man tar talet gånger sig själv så får man 4. Kom ihåg att minus gånger minus blir positivt.
Hoppas det gick bra för dig!
Skiten funkar inte
🙁
tack för extremt bra videor du har gjort mig redo statistik tack så mycket (:
Härligt! Kul att du gillar dem! 🙂
Jag tycker verkligen att ni spelar en viktig roll för elevernas utveckling och intresse. Ni är den bästa och kommer vara i min hjärna när jag lyckas med underbar framgång. Tack ska ni ha igen!
Tack så mycket! Hoppas det gick strålande för dig! 🙂
Den har var jättebra!!
Tack så jättemycket 🙂
Jag har en fråga om uppgift 1. Kan man inte tänka sig att de delar upp summan mellan sig, eller är det smått puckat tänkt. Förklara också gärna hur du hanterar länga ekvationer alltså i 10+ steg. BTW I love this crazy place!
Hej! Hann inte svara på frågan i tid, men hoppas du löste det själv. 🙂
Kul att du gillar sidan!
Det går inte att klicka in på någonting
Hm, det ska gå.
Fin frisyr! ;-D
Tack 😉
BÄSTA
Stort tack! 🙂
Uppskattar verkligen, detta har hjälpt jätte mycket!
Vad roligt att höra! 🙂 🙂
Aasså detta är mycket svårt frågor.
Hej! Ja, några frågor är svåra och andra är mindre svåra. Hoppas du fortsätter att träna bra, det kommer gå bättre och bättre!
Tack så mycket för hjälp.
🙂 Varsågod 🙂
hello, really god uppgifter enligt mig, thanks så mycket.
Tjenare! På uppgift 24 är det krav på att använda ekvation i sin uträkning för att få alla poäng?
Tack! //Alex
vart fan ä svaren
De är ju förfan olika facit varje gång man klickar in på dom