Livesändningen:
25 uppgifter på A-nivå i Matematik 1.
Sändningen ägde rum 5 december 2022 men går att se i efterhand. I urvalet av uppgifter betonar jag starkt algebra och funktioner, då det är de viktigaste områdena i kursen och också viktigast att behärska inför nästa kurs.
Matematik 1b: VT 2022
Detta prov stämmer med nuvarande kursplan!
Videolösningar
Lösningar från Jonas Vikström, vidma.se
Del B:
Del C:
Del D:
Viktigt att läsa:
Området Räta linjens ekvation har tillkommit i kursen sedan proven nedan skrevs. Du bör därför också träna på detta. Det gör du bäst här: Uppgifter om räta linjens ekvation.
Statistikområdet har också kraftigt förändrats.
Videolösningar
Lösningar från Jonas Vikström, vidma.se
Del B:
Del C:
Del D:
Videolösningar saknas än så länge
Gör de andra proven först!
Videolösningar
Lösningar från Jonas Vikström, vidma.se
Del B:
Del C:
Del D:
Videolösningar
Lösningar från Jonas Vikström, vidma.se
Del B:
Del C:
Del D:
Videolösningar
Lösningar från Jonas Vikström, vidma.se
Del B:
Del C:
Del D:
Videolösningar
Lösningar från Jonas Vikström, vidma.se
Del B:
Del C:
Del D:
Videolösningar
Lösningar från Jonas Vikström, vidma.se
Del B:
Del C:
Samma uppgift användes för åk 9 vårterminen 2015. Här kommer förklaringen till den!
Del D:
Videolösningar
Länk till lösningar från matteboken.se
Länk till lösningar från Robin Persson
Länk till lösningar från Fredrik Lindmark
Matematik 1b:
Skolverkets exempelprov 2017
Videolösningar
Många fler äldre prov
Här hittar du nationella prov från före 2011 då kurserna bytta namn.
- Matematik 1 motsvaras till stor del av Matematik A (och något från Ma B).
- Matematik 2 motsvaras till stor del av Matematik B (och något från Ma C).
- Matematik 3 motsvaras främst av innehåll från Matematik C, men också till viss del Matematik D (integraler).
Matematik A
https://www.su.se/primgruppen/matematik/kurs-1/tidigare-prov (scrolla längst ner på sidan).
Matematik B, C, D, E
Originaldokumenten
Dokumenten på denna sida är hämtade från https://www.su.se/primgruppen/matematik/kurs-1/tidigare-prov. Originaldokumenten kan alltid hittas där.
Jätte bra undervisning👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
Stort tack, vad roligt att du tycker det! 🙂
riktigt härlig och tydlig undervisning!
Tack så jättemycket 🙂
Tack tack tack för din videokanal och hemsidan. Jag läser upp mina betyg på Komvux och utan ditt arbete hade det ALDRIG gått!
Hej Nina! Ett år sent nu.. Men Grattis!!! 🙂 🙂 Bra gjort och tack för fina kommentaren!
Hej Jonas!
Jag är ganska ny som mattelärare på gymnasiet (men jobbat på högstadiet i 25 år) och uppskattar verkligen din hemsida som ett gott stöd för eleverna och mig själv. Jag undervisar både 1b och 2b och har jämfört dina lösningsmetoder på NP vt 2022 i de båda kurserna.
Provet för 2b har flera uppgifter där digitala verktyg, Geogebra, med fördel kan användas. De visar du också som alternativa metoder vilket är bra. T ex var ”nlös” en ny funktion/metod för mig som precis lärt mig Geogebra men ack så användbart tips o trix när du väl tecknat rätt ekvation.
I kurs 1b, NP vt 2022, använder du inte Geogebra alls som alternativ metod. Varför inte? I flera uppgifter funkar t ex ”nlös” lika bra som i 2b.
Hur ser du på den skillnaden då Geogebra är ett OK digitalt verktyg i båda kurserna på NP?
mvh
Johan
Hej Johan! Det är intressant och ett delvis medvetet val. Jag vet att om jag hade lagt mer fokus på GeoGebra i matte 1, så skulle förmodligen några fler elever spara tid på vissa frågor på provet och kanske också kunna lösa någon fråga som de inte kunnat annars. Det jag märker i matte 1 är dock att många elever inte är så bra på den algebraiska biten, att kunna lösa uppgifter och ekvationer för hand. Det är en förmåga jag vill att eleverna verkligen ska behärska och jag tror att om jag lade mycket fokus på Geogebra under läsårets gång så skulle några av mina elever ”slöa till”, strunta i att lära sig vissa saker bra algebraiskt och istället inse att de får ihop tillräckliga poäng med ”datordelen” ändå. Jag tror att dessa elever då får det svårt i matte 2.
Istället tar jag upp ganska lite i GeoGebra under kursens gång, men tar några lektioner nära NP att träna mer specifikt på nlös() och ta fram skärningspunkt mm.
Jag vet inte om jag tänker rätt, men de algebraiska grunderna om ekvationslösning, räta linjens ekvation, potensekvationer mm tycker jag är så viktiga att eleverna verkligen kan, även utan Geogebra.
I matte 2 kör jag istället mycket GeoGebra som du märker.