Derivatans definition:
- Hur fungerar den och varför?
- Hur gör vi när vi löser en uppgift med den?
Liknande genomgång, med en något enklare uppgift.
Alternativt skrivsätt för att slippa skriva lim på varje rad.
Viktig kommentar: Många lärare tar med lim-beteckningen redan från början. I denna genomgång spar jag detta till slutet av uppgiften vilket också är ok.
I alla mina tidigare genomgångar tar jag dock med den redan från början.
Två till nästan identiska genomgångar.
Förklaringarna är möjligen en liten aning tydligare i den första av dessa genomgångar, men den andra har skarpare bild!
Hyllad genomgång på YouTube, men med dåligt ljud och dålig bild. Men tydligt och bra! tycker många!
Jag föredrar att använda x istället för a, för då blir det tydligare att det gäller x-värden. Så sudda a överallt och ersätt med x istället om du vill 🙂
f'(x)= …
Ännu fler liknande genomgångar
Hur fungerar derivatans definition, och varför?
Tydlig genomgång om "tänket" kring derivata och derivatans definition.
Hur deriverar jag med derivatans definition?
Tydlig genomgång om hur du gör beräkningar med derivatans definition
Svårare exempeluppgifter
Något svårare uppgift
Ännu svårare uppgift
Repetitionsgenomgångar om derivatans definition
Tydlig repetitionsgenomgång om derivatans definition
Kortare repetitionsgenomgång om derivatans definition
Uppgifter med videoförklaringar
Klicka på en uppgift för att se en videoförklaring till den!
Löses utan digitala hjälpmedel.
Löses utan digitala hjälpmedel.
Löses utan digitala hjälpmedel.
Löses utan digitala hjälpmedel.
Från VT 2011 (Tidigare kursen Matematik C, vilket gör att poängmarkeringen ser annorlunda ut).
Videoförklaringen är gjord av min tidigare kollega David Johansson.
Bedömningsanvisningar/facit (uppgift 16).
Löses utan digitala hjälpmedel.
Löses utan digitala hjälpmedel.
Löses utan digitala hjälpmedel.
Löses utan digitala hjälpmedel.
Löses utan digitala hjälpmedel. Från HT 2012 (Matematik 3b eller 3c).
Videoförklaringen är gjord av min tidigare kollega David Johansson.
Bedömningsanvisningar/facit (uppgift 16).
Löses utan digitala hjälpmedel.
tack så mycket! ni är bästa
Tack så jättemycket! 🙂
Så bra tack så mycket!
Tack 🙂 🙂
mycket bra och lärorika genomgångar!
Dina lektioner håller mig flytande på basåret på KTH. E nivå där är ju ungefär som A nivå på gymnasiet. Man får skylla sig själv när man blir intresserad av naturvetenskap och matte när man är 30+
tack för lektionerna , jag ska nog kanske få E iallfall.