Mängder och Venndiagram 3


Uppgifter i Matematik 5:

Mängdlära och Venndiagram

Livesändning från våren 2022

Exakt starttid meddelas senare, men kanske 17:30. Vi går igenom uppgifter från hela kursen, från E- till A-nivå. Sändningen kommer ligga kvar efteråt på samma länk. 

Uppgifter från genomgångar.

I Matematik 5 finns inga nationella prov och dessa uppgifter är därför från mina egna genomgångar. 

Ta uppgiftspoängen med en nypa salt, dessa poäng ger endast en ungefärlig bild över nivån.

Observera

Uppgifterna här speglar inte kursen på ett lika bra sätt som uppgiftssidorna för tidigare kurser. I Matematik 5 finns inget nationellt prov att låna uppgifter ifrån och uppgifterna nedan är i större grad inriktad på procedur än problemlösning, åtminstone kanske. 

Ett kursprov innehåller förmodligen en högre andel problemlösningsuppgifter.

Klicka på en uppgift för att se en videoförklaring till den!

Löses utan digitala hjälpmedel.

Se korrekt svar (uppgift 1).

Löses utan digitala hjälpmedel.

Se korrekt svar (uppgift 2).

Löses utan digitala hjälpmedel.

Se korrekt svar (uppgift 3).

Löses utan digitala hjälpmedel.

Se korrekt svar (uppgift 4).

Löses utan digitala hjälpmedel.

Se korrekt svar (uppgift 5).

Löses utan digitala hjälpmedel.

Se korrekt svar (uppgift 6).

Löses utan digitala hjälpmedel.

Se korrekt svar (uppgift 7).

Löses utan digitala hjälpmedel.

Se korrekt svar (uppgift 8).

Löses utan digitala hjälpmedel.

Se korrekt svar (uppgift 9).

Löses utan digitala hjälpmedel.

Se korrekt svar (uppgift 10).

Löses utan digitala hjälpmedel.

Se korrekt svar (uppgift 11).

Löses utan digitala hjälpmedel.

Se korrekt svar (uppgift 12).

Löses utan digitala hjälpmedel.

Se korrekt svar (uppgift 13).

Löses utan digitala hjälpmedel.

Se korrekt svar (uppgift 14).


Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

3 tankar om “Mängder och Venndiagram

  • Kristoffer Öhrn

    Tack för ditt hårda och grymma arbete som mattelärare Jonas! Vidma har verkligen hjälpt mig genom Ma4 och Ma5, alla förtjänar en mattelärare som dig.

  • Anonym

    Hej Jonas! Jag har några frågor kring uppgift fyra om du har tid:

    Om B = {4, 5} och A = {3, 4, 5}, borde man inte visualisera det hela som att B är en delmängd av A? Alltså att man ritar cirkeln B inuti A? A snitt B snitt D visualiserar du som snittet av tre cirklar — representerar detta område helt enkelt bara tomma mängden? A/(B U D) visualiserar du även som ett särskilt område, men {3, 4, 5, o} / {3, 4, 5, 7, 8, o} (där o = tomma mängden) borde väl vara ingenting, inte ens tomma mängden? Eller är tomma mängden ”immun” mot differens, och utgör därför ett ”område” ändå?

    Tack för denna superbra sida.