Uppgifter i Matematik 5:
Mängdlära och Venndiagram
138 uppgifter med videoförklaringar, men bara några från tidigare nationella prov.
Nu kan du skriva ut uppgifterna
- Välj område.
- Tryck Ctrl+P.
- I utskriftsvyn kan du sedan välja mellan stående orientering (små uppgifter) eller liggande orientering (lite större uppgifter).
Livesändning från våren 2022
Exakt starttid meddelas senare, men kanske 17:30. Vi går igenom uppgifter från hela kursen, från E- till A-nivå. Sändningen kommer ligga kvar efteråt på samma länk.
Uppgifter från genomgångar.
I Matematik 5 finns inga nationella prov och dessa uppgifter är därför från mina egna genomgångar.
Ta uppgiftspoängen med en nypa salt, dessa poäng ger endast en ungefärlig bild över nivån.
Observera
Uppgifterna här speglar inte kursen på ett lika bra sätt som uppgiftssidorna för tidigare kurser. I Matematik 5 finns inget nationellt prov att låna uppgifter ifrån och uppgifterna nedan är i större grad inriktad på procedur än problemlösning, åtminstone kanske.
Ett kursprov innehåller förmodligen en högre andel problemlösningsuppgifter.
Tack för ditt hårda och grymma arbete som mattelärare Jonas! Vidma har verkligen hjälpt mig genom Ma4 och Ma5, alla förtjänar en mattelärare som dig.
Tack Kristoffer!! 🙂
Vad kul att höra det här! Jag hoppas kursprovet går utmärkt som jag vet att du skriver i just denna stund…!!
Mvh Jonas
Hej Jonas! Jag har några frågor kring uppgift fyra om du har tid:
Om B = {4, 5} och A = {3, 4, 5}, borde man inte visualisera det hela som att B är en delmängd av A? Alltså att man ritar cirkeln B inuti A? A snitt B snitt D visualiserar du som snittet av tre cirklar — representerar detta område helt enkelt bara tomma mängden? A/(B U D) visualiserar du även som ett särskilt område, men {3, 4, 5, o} / {3, 4, 5, 7, 8, o} (där o = tomma mängden) borde väl vara ingenting, inte ens tomma mängden? Eller är tomma mängden ”immun” mot differens, och utgör därför ett ”område” ändå?
Tack för denna superbra sida.