Undersöka grafen till en andragradsfunktion 11


()

Karaktär (utseende), skärning med y-axeln, nollställen, symmetrilinje, extrempunkt (minimipunkt, maximipunkt)

Liknande genomgång som tar upp hur du beräknar startvärde, nollställen, symmetrilinje, extrempunkt (minimipunkt, maximipunkt)

En till genomgång med mer fokus på hur grafen ser ut.

Fortsätt gärna till delen med tillämpningar, uppgifterna där handlar till oerhört stor del om detta!

Svår A-uppgift

Finns det något värde på a som gör att funktionen f(x) = x2 + 2ax har sin extrempunkt på linjen y = -3x + 5 ?

Uppgifter från tidigare nationella prov:

Klicka på en uppgift för att se en videoförklaring till denna.

Löses utan digitala hjälpmedel. Från VT 2015 (Matematik 2a, 2b eller 2c).

Löses utan digitala hjälpmedel. Från HT 2013 (Matematik 2b och 2c).

Löses utan digitala hjälpmedel. Från HT 2012 (Matematik 2a, 2b eller 2c).

Många E, C- och A-uppgifter:

Uppgifter för Matematik 2 sorterade efter område - med videoförklaringar!

E-nivå
C-nivå
A-nivå (extra många)

Rösta!

Vad tycker du om just denna sida på Vidma?

Genomsnittlig ranking: / 5. Antal röster:

Var först med att ge ditt omdöme!

Eftersom du gillade detta

... så får du gärna följa Vidma på Facebook. 🙂 Då skulle jag bli glad!


Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

11 tankar om “Undersöka grafen till en andragradsfunktion

  • Parwiz

    tack för hemsidan. Jag tror att du råkade beräkna extremvärdet fel.
    f(x) = -x^2 + 8x – 12
    om vi sätter symetrilinjens värde som var 4 i funktionen så får vi

    f(4) = -4^2 + 8(4) -12
    f(4) = 16 + 32 – 12 = 36
    största värdet blir 36 och inte 4 🙂

    • Parwiz

      räknade svaret med miniräknaren. det blir 4 . du har rätt. fast en sak. i min värld så betyder -4^2 samma sak som -4 gånger -4 . hur kommer det sig att -4^2 = -16 men -4gånger -4 blir +16?

      • Jonas Vikström Inläggsförfattare

        Hej! Vad bra att du skriver när du ser något som kanske är fel, även om det denna gång inte var det!

        När det står -4^2 så gäller tvåan bara för talet 4. Detta beror på prioriteringsreglerna och att upphöjt alltid räknas före subtraktion. Det betyder alltså -4•4=-16.

        Om det däremot står x^2 och du får reda på att x=-4 så blir det annorlunda, då måste vi skriva med parentes för att visa att hela talet -4 ska vara upphöjt med 2. (-4)^2=16.

        Hänger du med? 🙂
        Mvh Jonas

  • Bella

    Hej Jonas!
    På första genomgången ”Karaktär (utseende), skärning med y-axeln, nollställen, symmetrilinje, extrempunkt (minimipunkt, maximipunkt)” är ljudet avstängt under tiden 6.09 till 9.26 så du vet om det, men man väldigt bra genomgång ändå!!

  • dedu

    hur ska man tänka om det står ex ”bestäm f(-2)” eller ”bestäm x om f(x-4) =-2” och sen är de en bild av en graf mvh förrvirrad vuxen som läser in högskolebehörighet