Uppgifter i Matematik 3:
Extremvärden: tillämpningar
Extra viktiga områden för E-nivå
Några områden är markerade med ”tumme upp” i menyn. Dessa områden måste du prioritera extra högt, speciellt om du kämpar för att klara kursen.
275 uppgifter med videoförklaringar, varav
170 från tidigare nationella prov.
Upplever du problem med att videor som du varit inne på tidigare inte startar vid rätt tidpunkt? Logga i så fall ut från ditt YouTubekonto och prova igen, alternativt öppna Vidma i inkognitoläge.
Nu kan du skriva ut uppgifterna [beta]
- Gå först in på det område du vill skriva ut.
- Välj sedan layout genom knapparna.
I utskriftsdialogrutan kan du ofta välja mellan att skriva ut till skrivare eller pdf-fil.
Andrés häften med uppgifter - att skriva ut
Min kollega André Nilsson har skapat jättebra häften med uppgifter från tidigare nationella prov. Dessa är perfekta att skriva ut och använda som träning för elever.
Observera att häftena är fristående från denna sida och att det finns uppgifter i häftena som inte finns på Vidma, men också tvärtom. Många av uppgifterna i häftet har alltså en videoförklaring, men de är sorterade på annat sätt på Vidma, så de kan vara svåra att hitta.
Till dig som får ha GeoGebra på nationella provet:
Här visar jag hur du löser att gäng uppgifter riktigt snabbt!
Uppgifter från nationella prov och från genomgångar.
Många av uppgifterna är från tidigare nationella prov, men det finns också ett antal uppgifter från mina egna genomgångar.
Uppgifterna från de nationella proven har tydliga bedömningsanvisningar, medan uppgifterna från mina egna genomgångar saknar detta än så länge. Dock finns videoförklaring till samtliga uppgifter där jag alltid berättar rätt svar.
Klicka på en uppgift för att se en videoförklaring till den!
- Dölj checklista
- Visa checklista mm.
Checklista E-nivå
Tillämpningar: extremvärdesproblem
- Förståelse för hur du med hjälp av derivata kan lösa verklighetsbaserade problem där det gäller att hitta största eller minsta värdet för någonting.
Matematik 5000 3b,
s. 147-148
3202
3203
3205
3206
3207
3210
Origo 3b,
s. 157
4243
4244
4245
s. 163-164
13
16
Löses utan digitala hjälpmedel. Från HT 2014 (Matematik 3b och 3c)
Bedömningsanvisningar/facit (uppgift 12).
Löses utan digitala hjälpmedel. Från HT 2013 (Matematik 3b och 3c)
Bedömningsanvisningar/facit (uppgift 12).
Löses utan digitala hjälpmedel. Från VT 2013 (Matematik 3b eller 3c)
Bedömningsanvisningar/facit (uppgift 13).
Från VT 2011 (Tidigare kursen Matematik C, vilket gör att poängmarkeringen ser annorlunda ut).
Videoförklaringen är gjord av min tidigare kollega David Johansson.
Bedömningsanvisningar/facit (uppgift 13).
Löses utan digitala hjälpmedel.
Från VT 2012 (Tidigare kursen Matematik C, vilket gör att poängmarkeringen ser annorlunda ut).
Bedömningsanvisningar/facit (uppgift 9).
I filen ligger hela provhäftet med, så scrolla ner en bra bit.
Från VT 2013 (Tidigare kursen Matematik C, vilket gör att poängmarkeringen ser annorlunda ut).
Bedömningsanvisningar/facit (uppgift 17).
I filen ligger hela provhäftet med, så scrolla ner en bra bit.
Från HT 2012 (Matematik 3b eller 3c).
Videoförklaringen är gjord av min tidigare kollega David Johansson.
Bedömningsanvisningar/facit (uppgift 23).
Bästa 😍
Stort tack! 🙂
Hej! Jag anser att det är svårt och komma på ett korrekt uttryck för funktionen, men därefter är det relativt enkelt. Har du några tips på hur man tar sig an sådana uppgifter/vart man skall börja för att få ihop en korrekt funktion man ska använda sig av?